Ψηφιακή εκπαίδευση για μια νέα αρχή…

Η κρίση των τελευταίων ετών έχει δημιουργήσει δομικά προβλήματα ανεργίας στη χώρα μας και έφερε στην επιφάνεια περισσότερο από ποτέ το πρόβλημα της αποσύνδεσης της εκπαίδευσης από την πραγματική αγορά εργασίας.

Πρέπει να κατανοήσουμε όλοι μαζί ως κοινωνία και ο καθένας για τον εαυτό του ότι η τυποποιημένη σταδιοδρομία σχολή-πτυχίο-διορισμός-σύνταξη έχει πάψει να υφίσταται και λόγω της οικονομικής κρίσης και της τεχνολογικής επανάστασης δεν πρόκειται να υπάρξει ξανά.

Για να βρουν λοιπόν δουλειά τα 1,5 εκατομμύρια άνεργοι, θα πρέπει να μάθουν να καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες που υπάρχουν στην αγορά εργασίας, κάτι που θα απαιτήσει την επανεκπαίδευση τους και πιθανότατα μια δια βίου μάθηση.

Υπάρχουν όμως καλά νέα, γιατί εκτός από τις δουλειές που έχει καταργήσει και αυτοματοποιήσει η τεχνολογική επανάσταση, έχει δημιουργήσει καινούριες, όπως και νέους τρόπους να μάθει κάποιος να τις κάνει.

Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πραγματικά άλματα στην ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης και της αναδιάρθρωσης της σε κομμάτια, με στόχο όχι έναν γενικό κορμό γνώσης, αλλά μια εξειδίκευση σε συγκεκριμένους τομείς.

Η ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης φαίνεται να ακολουθεί τον δρόμο της μουσικής βιομηχανίας πριν από μια δεκαετία. Όσο περισσότερο ψηφιοποιείται, τόσο πιο εύκολα προσβάσιμη και πιο εξατομικευμένη γίνεται.

Έχει δημιουργηθεί ένας ολόκληρος τομέας ευκαιριών για επιχειρηματίες, εκπαιδευτικούς αλλά και μαθητές κάθε ηλικίας που λέγεται “MOOCs” (Massive Open Online Courses ή Μαζικά Ελεύθερα Διαδικτυακά Μαθήματα).

Στην ουσία τους τα MOOCs είναι τα “ψηφιακά άλμπουμ” της εκπαίδευσης. Προσφέρουν μεγάλες ευκαιρίες για μάθηση, με ελάχιστο ή και μηδενικό κόστος.

“Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχαν κασέτες και CD. Η σειρά του κάθε τραγουδιού στο άλμπουμ είχε σημασία, γιατί το ακούγαμε συχνά ως ένα συνεχόμενο κομμάτι. Στη συνέχεια ήρθε η επανάσταση του διαδικτύου και η μουσική έγινε ψηφιακή. Μπορούσαμε να ακούμε τα τραγούδια με τη σειρά που θέλαμε και να δημιουργούμε εύκολα συλλογές και λίστες με βάση το μουσικό μας γούστο.
Μια φορά κι έναν καιρό, σε έναν παράλληλο κόσμο, υπήρχαν τάξεις και αίθουσες διδασκαλίας με δασκάλους και καθηγητές. Οι τελευταίοι είχαν ένα πρότυπο πρόγραμμα σπουδών για να παραδώσουν τα μαθήματα τους σε συγκεκριμένη ώρα και χώρο. Στη συνέχεια ήρθε η επανάσταση του διαδικτύου και τώρα όποιος και όποτε θέλει, μπορεί να παρακολουθήσει μαθήματα μέσω διαδικτύου σε απευθείας σύνδεση με οποιονδήποτε εκπαιδευτικό επιλέξει, μέσω των λεγόμενων MOOCs (Massive Open Online Courses ή Μαζικά Ελεύθερα Διαδικτυακά Μαθήματα).”

Το 2011 ήταν μια κρίσιμη καμπή στην εκπαίδευση. Το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ προσέφερε διαδικτυακά τρία μαθήματα που συγκέντρωσαν περισσότερους από 100.000 μαθητές, δρομολογώντας έτσι την έναρξη της ψηφιακής επανάστασης στην εκπαίδευση. Ωστόσο, το περιεχόμενο παρέμεινε ίδιο για όλους.

Με τα MOOCs που εμφανίστηκαν από τότε, η εκπαιδευτική ύλη είναι ελεύθερα διαθέσιμη και δίνει στους μαθητές την δυνατότητα να περιηγηθούν και να επιλέξουν οι ίδιοι το περιεχόμενο. Μπορούν να μάθουν μέρος της ύλης ενός θέματος σε λιγότερο χρόνο και χωρίς να αναλώνονται σε μια τυποποιημένη σειρά εκμάθησης που μπορεί να μην τους ταιριάζει. Ακριβώς με τον τρόπο που κάποιος επιλέγει να ακούσει μόνο μερικά τραγούδια από ένα άλμπουμ μουσικής.

Πολλά MOOCs προσφέρονται δωρεάν από κάποια από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου, όπως τα Yale, MIT, Stanford, και Harvard. Πατήστε στα ονόματα για να μάθετε περισσότερα. Επίσης υπάρχουν πολλές πλατφόρμες στις οποίες συμμετέχουν καταξιωμένοι καθηγητές και παραδίδουν μαθήματα με ελάχιστο ή και καθόλου κόστος, όπως τα Coursera, Lynda, Udemy και πολλές ακόμα που μπορείτε να βρείτε με μια απλή αναζήτηση.

Μπορούμε να χρησιμοποιούμε τα MOOCs με τον ίδιο τρόπο όπως την Wikipedia: Δεν χρειάζεται να διαβάσουμε ολόκληρη τη σελίδα για να βρούμε τις απαντήσεις που ψάχνουμε. Μπορούμε να χτίσουμε πάνω σε αυτά που ήδη γνωρίζουμε, εμβαθύνοντας μόνο στα θέματα που μας χρειάζονται. Είναι ένας πολύ καλός τρόπος πρόσβασης σε ένα δομημένο πρόγραμμα σπουδών, χωρίς να χάνουμε χρόνο σε αυτά που δεν μας είναι απαραίτητα.

Πριν από μερικούς μήνες η πλατφόρμα επαγγελματικής δικτύωσης Linkedin, αγόρασε την τεράστια πλατφόρμα διαδικτυακής εκπαίδευσης Lynda. Αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα για την δόμηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος με βάση την πραγματική ζήτηση της αγοράς εργασίας. Η διασύνδεση της αγοράς εργασίας με την εκπαίδευση είναι το κλειδί στην πορεία προς ένα πραγματικά εξατομικευμένο σύστημα δια βίου μάθησης.

Αυτές οι δυνατότητες που έχουμε στη διάθεση μας, δεν δικαιολογούν τα εξωφρενικά ποσοστά ανεργίας, ιδιαίτερα στους νέους που παίζουν το διαδίκτυο στα δάχτυλα τους.

Ας προχωρήσουμε λοιπόν στην επανεκπαίδευση του τεράστιου ανθρώπινου δυναμικού που έχουμε και ας επανεκκινήσουμε την οικονομία μας, κάνοντας την οικονομία γνώσης και υψηλής εξειδίκευσης. Αφήνοντας μια για πάντα πίσω μας τη μιζέρια στην οποία προσπαθούν να μας διατηρήσουν οι διάφοροι σωτήρες για να μπορούν να μας χειραγωγούν.